Med vinterns ankomst följer även skidsäsongen, en tid som i Sverige präglas av en rik tradition av vinteraktiviteter, både inom alpin skidåkning och längdskidåkning. Många föräldrar ställer sig frågan: När är det lämpligt att introducera sitt barn för skidåkning? Min rekommendation är tydlig: ju tidigare, desto bättre.

Jag minns själv att jag började åka skidor innan jag ens hade lärt mig att gå. Vid tre års ålder deltog jag i min första skidtävling och vann. Denna tidiga introduktion har gett mig en livslång passion för skidåkning, och det gläder mig att få möjlighet att lära barn att upptäcka den glädje i att åka skidor som jag själv upplever.

När vintern kommer, får jag många frågor från föräldrar kring skidutrustning och hur man på bästa sätt stödjer sitt barn i lärandet av skidåkning. Ett av mina främsta tips är att låta barnet delta i en skidskola eller boka privatlektioner med en erfaren och pedagogisk skidlärare. Det kan vara fördelaktigt att föräldrar avstår från att själva lära sina barn att åka skidor, då den nära relationen kan leda till frustration. Istället för att uppleva skidåkning som en glädjefull aktivitet, kan det lätt bli en prestationsbaserad och kravfylld upplevelse.

Nyligen höll jag en skidskola för barn i åldern 4-5 år, där en fyraåring hade lärt sig grunderna och verkligen njöt av skidåkning. Föräldrarna undrade om barnet skulle upprepa samma program och därmed riskera att stagnera i sin utveckling. Mitt svar var enkelt: För barn i denna ålder är det avgörande att de får åka skidor tillsammans med andra barn och ha roligt, då lärande och utveckling sker i en lekfull miljö.

Det är viktigt för föräldrar att sänka sina egna krav och anpassa sina ambitioner, så att barnen kan njuta av skidåkning. Om barnen ibland vägrar att åka skidor, kan det vara bra att prova andra aktiviteter, som längdskidåkning, skridskoåkning, lek i snön, eller till och med att besöka skidbacken för att se på andra åka.

Skidutrustning för Barn

När det gäller skidutrustning är det rekommenderat att barn använder korta skidor. Nybörjare behöver ingen fart, utan snarare fokus på balans och kontroll. Därför bör skidorna vara 20-30 cm kortare än barnets längd. När barnet blivit mer bekvämt med skidorna kan längden justeras till 10-20 cm kortare än kroppslängden.

Det är oftast bäst att undvika skidstavar för de allra yngsta, då dessa kan orsaka förvirring i både liften och skidbacken. En hjälm och skidglasögon är viktiga säkerhetsåtgärder. Det är också klokt att alltid ta med extra handskar och strumpor, ifall det blir blött under dagen. Innan avfärd till skidbacken, se till att testa hela skidutrustningen.

Har ni gjort intresseanmälan till vinterns alpina skidskola? Vi öppnar anmälan för er som gjort intresseanmälan söndagen 3 november kl.09.00. För övriga måndagen 4 november. Gör din intresseanmälan HÄR

Avslutande Tankar

Skidåkning ska alltid vara en rolig och lekfull aktivitet. Tvinga eller pressa aldrig barnet; uppmuntra istället till lekfullt lärande. Ta pauser ofta och njut av fika – det är en ansträngande aktivitet i början. Att visa hellre än att förklara är också en effektiv metod; barn lär sig bäst genom att härma vuxna och storasyskon. Kom ihåg att barn åker enklast utan stavar, vilket bidrar till en mer positiv och stressfri upplevelse.